Friday, December 11, 2009 | By: Yusuf Nur

Aku Ini Marhaen



















Dalam tunduk berfikir
di mana jalan mahu dipilih
di mana pahat mahu diukir
di mana ilmu mahu disihir

Kujunjung seribu rukun
dalam hayat yang bertahun
nyawa ini tersusun
kuatur santun memohon
biar sepohon
berikan aku ruang untuk terbang

Kenapa engkau sombong?
jenguklah aku
ini aku
yang datang dari reban
dari rumah buruk di pinggir hutan
dan dari tengah-tengah setinggan

Aku bukan haiwan
hanya kerana bukan hartawan
atau angkasawan
atau hartawan
atau wartawan
atau sasterawan

lihat aku di sini
aku juga punya bini
punya harga pada diri
punya niat mahu berbakti
punya hati
lantas mengapa engkau ludahi?

PTPL, Sabah: 12/12/09

0 comments:

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Aku Tersenyum

Biarkan Aku Tersenyum