Saturday, November 15, 2008 | By: Yusuf Nur

Aku, Pasar Ikan dan Tomato (cerpen penuh)



Waktu itu, hari sudah petang dan kakiku sudah letih mengelilingi bandar yang panas. Matahari masih terik membuat setiap langkahku terseksa. Habanya menyapa kulitku yang semakin gelap kerana sel-sel yang terbakar. Aku gerakkan langkah sebelum singgah di masjid di tengah bandar menunaikan solat Asar sebelum menyambung perjalananku. Merayau-rayau. Sebelum melangkah pulang, terdetik hatiku untuk membeli ikan barang sekilo dua untuk orang di rumah nanti, meskipun sebenarnya juga untukku sendiri.

Pasar ikan terletak di hujung bandar dan menghadap laut, berhampiran dengan pelabuhan. Sedikit jauh dari masjid di tengah bandar tapi aku sudah biasa dengan itu. Aku berjalan sendiri melintasi jalan raya yang sibuk sebelum meneruskan perjalanan ke pasar ikan. Aku tiba setelah beberapa minit. Saat melangkah masuk, langkahku aku perlahankan kerana bimbang dengan permukaan lantai pasar yang kelihatan licin kerana basah.

Beberapa langkah melepasi ruang masuk, aku membelok ke lorong sebelah kanan. Hingar-bingar suasana di dalam pasar dengan beberapa orang pelanggan tawar-menawar dengan penjual ikan, sementara penjual yang lain berteriak-teriak untuk kempen harga ikan jualan mereka. Aku hanya memerhati dalam diam meskipun sesetengah penjual menawarkan ikannya kepadaku.

Pada penjual bernombor tiga, aku berhenti memerhatikan ikan yang dijual. Ikan Kembung. Mata ikan itu besar, badannya licin dan cantik. Akalku menerawang. Terdetik aku untuk mencari sinonimnya dalam dunia manusia. Setelah seketika, yang kulihat sama seperti ikan Kembung adalah perempuan-perempuan cantik yang menghias kesibukan masyarakat di bandar, di kampus, di pasar, di tamu mingguan dan banyak tempat tumpuan orang. Mungkin juga ikan Kembung sama seperti perempuan yang suka memperlihatkan semua miliknya pada orang. Dengan pakaian ketat dan sendat seperti gebu dan licinnya badan ikan Kembung. Bezanya, ikan Kembung dijual dan dibeli. Pameran perempuan-perempuan itu hanya mencuci mata-mata di sekeliling sahaja. Tak berharga.




Aku ketawa sendiri. Mungkin juga ikan Kembung sama dengan perempuan berdahi licin yang tamakkan harta. Matanya yang bulat dan besar memberikan aku gambaran itu. Bukan sesuatu yang luar biasa pada masa sekarang bagiku. Mata-mata golongan perempuan terlalu mudah tertarik pada kilauan harta. Sebab itulah besar. Walaupun bukan semuanya begitu. Yang lelaki pun ada. Yang lelaki macam perempuan pun ada. Fikirku. Aku senyum lagi.

“Ya dik, nak beli ikan Kembung? Ni baru dari laut lagi ni”

Penjual bernombor tiga menegurku. Aku senyap, menggeleng-gelengkan kepala sebelum beralih ke gerai sebelah. Masih juga ikan Kembung yang dijual. Aku berjalan lagi sambil memerhatikan gerai-gerai yang aku lalui. Langkahku terhenti saat aku tiba di gerai bernombor sembilan. Ikan yang dijual di situ menarik minatku, badannya panjang dan muncungnya tirus. Setelah ku amati, aku pasti itu ikan barracuda atau Alu-alu.

Fikiranku menerawang lagi. Gigi Si Alu-alu yang tajam dan kerakusannya benar- benar terkenal dalam kalangan masyarakat, terutama nelayan. Aku mencari-cari persamaan Alu-alu dengan manusia. Banyak yang terlintas diakalku. Bapa ayam? Mungkin. Atau mungkin juga lelaki mata keranjang. Atau kasanova. Atau gigolo. Tapi siapa yang paling tepat dengan Si Alu-alu? Aku merenung dalam-dalam muncung Alu-alu yang diletakkan di atas gerai yang basah itu.



Masih lagi aku bingung. Aku garu kepala dan akhirnya berjaya mencuri sesuatu dari putaran akalku. Alu-alu persis benar dengan orang tua kaya yang meratah tubuh-tubuh anak-anak gadis dengan hamburan wang. Bukan aku tak tahu, banyak orang kaya yang rambutnya sudah dua warna, bersikap seperti itu. Jika tidak, masakan banyak kegiatan pelacuran ‘halal’ yang tumbuh di daerah ini. Orang kenamaan pun ada fikirku. Yang berpangkat tinggi dan disegani masyarakat pun ada. Biarlah, kubur nanti berbicara juga pada mereka. Aku senyum lagi. Tidak ada yang tidak adil jika berfikir tentang pembalasan di sana.

Aku teruskan langkah, sesekali aku memandang kepada para penjual ikan. Ada yang kurus, ada yang gemuk, ada yang tinggi dan ada yang pendek. Begitu bervariasi. Sesekali terdengar penjual ikan menyanyi-nyanyi nasyid saat aku melintas ruangannya. Mungkin mahu mencuit hatiku setelah melihat aku berkopiah. Atau mungkin mahu menyindir aku untuk menguji imanku. Aku hanya membisu dan berlalu. Malas hendak kulayan omongan remeh seperti itu. Aku hanya diuji dengan sindiran-sindiran. Belum dilontar dengan batu. Belum disimbah dengan air tahi. Syukur.

Di hujung lorong, aku membelok ke kiri kerana hanya di situ jalan yang ada. Mataku meliar melihat-lihat ikan yang dijual. Sesekali mataku terpandang wajah-wajah pembeli ikan. Ada gadis cantik, ada ibu tua, ada lelaki tua, ada ‘lelaki cantik’ dan macam-macam lagi.

Langkahku berhenti saat aku tiba di gerai bernombor dua belas. Ikan yang dijual di situ begitu pelik bentuknya bagiku. Badannya lebar seperti layang-layang. Matanya kecil dan ekornya panjang ke belakang. Di belakang badannya berwarna kelabu dan terdapat bintik-bintik bercorak.

“Pari! Pari! Satu potongan satu ringgit. Adik nak beli Pari?” Teriak penjual nombor dua belas.

“Ini ikan Pari ke Bang? Macam mana nak masak ikan ni?” Aku bertanya kerana betul-betul tak tahu.

“Buat barbeku boleh, masak santan pun boleh. Tapi ekornya tak boleh masak, tu senjata Pari. Adik nak berapa potong?”

“Tak apalah Bang, saya tanya sahaja”

“Ala, belilah dik. Murah ni”

“Tapi saya tak tahu nak masak”

“Adik makan sahaja. Mak yang masak” Penjual itu ketawa sebaik sahaja berbicara begitu.

“Lain kali ya Bang” Ujarku selepas turut sama ketawa tadi.

Semasa memandang ikan pari sambil melayan kata-kata penjual bernombor dua belas, kepalaku turut sama berputar. Ikan pari badannya lebar dan ekornya tajam, diguna sebagai senjata. Mungkin juga untuk serang hendap. Tiba-tiba Aku teringat tentang Steve Irwin. Jelasnya Crocodile Hunter. Dia adalah insan yang terkorban pada hujung duri pari. Aku pernah terbaca tentangnya, meskipun aku tidak dapat gambaran tentang ikan pari ini. Yang ku tahu ia ikan yang tenang dan lembut.




Steve Irwin dikagumi dunia kerana dia sudah berjaya menawan buaya, biawak, ular dan banyak macam haiwan ganas dan berbisa yang lain. Tapi kesudahan nyawanya berakhir kerana tusukan ekor pari yang dikatakan lembut. Pari? Persis dengan seorang temanku di kampus dahulu. Orangnya kelihatan baik, sopan-santun dan rajin ke masjid. Tapi dari dekat aku melihat, jiwanya umpama pari yang punya duri terselindung.

Bukan aku suka-suka berfikir begitu. Semua telah aku alami sendiri dengan temanku si Pari ini. Semasa berhadapan dengan khalayak, bicaranya cukup terjaga, kelihatan menghormati yang lain dan ada ketikanya kelihatan seorang pendengar dan penasihat yang bijak. Hakikatnya, semua itu kelembutan palsu seperti Pari. Dia sering benar merendah-rendahkan insan-insan di sekelilingnya apabila berada di belakang. Malah keburukan insan-insan ini juga ditambah-ditambah dengan sedikit untaian fitnah agar ceritanya lebih dramatik. Syukur kerana aku tidak perlu bertemu si Pari ini lagi. Telingaku sudah benci mendengar omongan-omongannya. Persis si Pari yang akan menikam saat disangkakan ia binatang yang lembut.

Aku teruskan langkahku melalui lorong yang semakin kelihatan licin kerana basah. Mungkin juga kerana bimbangku meningkat kerana kurang selesa dengan pasar yang berbau hanyir. Sudah beberapa langkah dari gerai pari tapi masih terdengar suara penjual gerai bernombor dua belas berkempen tentang ikan pari jualannya. Sesekali terdengar dia bergurau dengan disambut ketawa penggerai berhampiran.

Tiba di gerai bernombor lima belas, langkahku terhenti. Di atas gerai kulihat seekor ikan yang seakan tidak sempurna rupanya. Badannya leper dengan hujung tirus pada bahagian ekor, mata dan mulutnya pula senget sebelah. Ikan itu berwarna kemerah-merahan dan sedikit diasing dari ikan lain.

“Ikan apa ni Bang?”

“Ikan Sebelah. Adik nak beli? Adik belilah ikan Kembung ni. Saya bagi percuma ikan sebelah ni.”

“Tak apalah Bang. Saya sekadar bertanya. Ikan ni memang bentuknya macam tu ke Bang?”

“Ha’a. memang kejadiannya macam tu. Pelik kan?”

“Memang peliklah. Saya jalan dulu ya. Terima kasih”

Aku melangkah meninggalkan gerai bernombor lima belas perlahan dengan akalku yang menerawang lagi. Ikan Sebelah memang pelik kerana bentuknya yang seakan tidak sempurna. Jika dibawa ke dalam dunia manusia, yang pelik dan ada cacat pada fizikalnya, pasti akan jadi bahan perhatian masyarakat. Tidak semena-mena muncul Mak Bedah dan saudara semulut tempayan yang pasti suka dengan bahan cerita yang boleh dikembangkan seperti ini.

Kali ini aku tidak mencari persamaan ikan dengan manusia tapi hanya termenung kerana terfikir tentang perwatakan Mak Bedah, jiran sebelah rumahku yang terkenal dengan gelang emasnya yang berlapis-lapis. Mulutnya cukup terkenal kerana lebih pantas daripada CNN atau al-Jazeera. Pantang ada sesuatu yang berlaku di kampung, pasti akan jadi buah mulut untuk didedahkannya pada orang. Jikalau ada manusia seperti ikan sebelah di kampungku, sudah tentu bertambah berita utama dalam buletin Mak Bedah yang terkenal dengan moto “semua salah sebelum aku katakan benar”.

“Bilalah orang tua tu nak sedar?” Bisik hatiku.

Sedar tak sedar, aku rupanya sudah menghampiri hujung lorong dengan gerai bernombor empat belas di sebelahku. Aku bergerak semula ke tengah pasar sebelum bergerak ke hujung yang menghadap laut kerana ingin melihat-lihat ikan di situ bagi mencari yang berkenan untuk santapan malam nanti.

Masuk ke lorong yang kecil, gerai pertama yang aku lalui ialah gerai bernombor empat puluh dua. Ikan yang dijual adalah ikan-ikan batu karang. Pelbagai jenis dicantumkan dalam satu gerai tapi dijual pada harga yang berbeza-beza mengikut saiz. Warna-warna kulit ikan di situ juga pelbagai. Sesetengahnya berwarna hitam, putih, biru, hijau dan sebahagian yang lain berwarna merah, kuning, dan macam-macam lagi.

Ikan-ikan batu karang yang pelbagai jenis ini memberi mindaku inspirasi tentang betapa kayanya isi lautan. Tidak berbeza dengan spesies dan bangsa manusia yang ada di muka bumi ini. Ada hitam, putih, sawo matang, merah. Merah? Akalku berhenti, memberi ruang pada hatiku untuk melayan lucu perasaan. Tidak pernah aku bertemu dengan orang berkulit merah. Kalau kemerah-merahan, ada banyak. Yang pipinya sahaja merahpun ada. Tapi kebiasaannya akan dipakejkan dengan bibir merah yang mengkilat. Cantik, tapi bukan bagi aku. Itu palsu.

Bagiku juga, ikan-ikan yang berwarna-warni itu juga sama dengan situasinya dengan orang-orang tanah ini. Ada Melayu, ada Cina, ada India. Itu belum pecahan seperti Jawa, Haka, Bugis, Dusun, Bajau, Minang dan banyak lagi yang tak mampu aku ingati semua. Sama dengan ikan karang, bergabung di dalam gerai yang sama. Cuma sesetengah harga ikan karang itu berbeza dengan ikan yang lain.

Misalnya ikan berwarna coklat yang besar di tepi sebelah kiri gerai empat puluh dua, lebih mahal dari ikan yang sederhana besar berwarna hitam serta putih mengkilat di tengah dan kanan gerai. Mungkin ikan coklat itu lebih lama hidup di lautan dan lebih besar, maka harganya lebih mahal. Memang patut begitu bagiku. Hak ikan itu untuk dijual mahal. Saiznya juga besar.

Aku teruskan langkah lagi. Sudah beberapa minit rasanya aku di dalam pasar ikan. Belum ada ikan yang berkenan untuk aku bawa pulang. Pasti Mak akan membebel jika ikan yang aku beli sudah busuk, kecil, dan tak biasa dengan menu masakan Mak. Ah. Malas hendak aku fikirkan. Aku makan semua jenis ikan yang boleh dimakan.

Setelah berkira-kira, akhirnya aku kembali ke gerai bernombor tiga. Mahu membeli ikan Kembung yang kufikirkan lebih murah berbanding ikan yang lain tadi. Penjual bernombor tiga hanya tersenyum saat aku kembali ke gerainya. Mungkin lucu dengan sikapku yang melihat-lihat dahulu sebelum membeli. Atau mungkin juga penjual itu memang sudah dapat meneka aku akan kembali ke situ.

Setelah siap dibungkus dalam plastik berwarna hitam, aku menghulur sejumlah wang bagi membayar harga ikan Kembung itu. Setelah itu, aku bergerak keluar dari pasar ikan menuju ke stesen bas. Semasa perjalanan, aku melalui jalan singkat dengan memotong pada laluan tengah pasar sayur bagi menjimatkan masa.

Melihat ke kiri dan ke kanan, banyak sayur dijual. Pelbagai jenis seperti juga ikan di pasar yang satu lagi. Di dalam banyak jenis sayur itu, mataku paling tertumpu pada longgokan tomato yang merah dan cantik pada satu gerai. Kulit tomato licin dan sedikit berkilat memancing mindaku berfikir. Warnanya merah terang. Ada pangkal, batang dan sesetengahnya daun yang semua berwarna hijau di bahagian atas buah tomato.


Aku masih teruskan langkah menuju stesen bas dengan minda yang turut sama berputar. Tomato? Bulat? Merah? Hijau? Lembut? Rapuh? Memang tidak berbeza dengan bangsaku. Yang kelihatannya bulat dalam muafakat, punya semangat yang merah membara, tapi punya keutuhan yang rapuh dan senang berpecah-belah. Seperti tomato masak yang dicabut pangkalnya, jatuh, pecah dan berterabur jatuh di tanah.











Pangkal, batang dan daun yang hijau itu, sudah pasti seperti pegangann rohani yang bangsaku anuti. Islam sejati. Pasti bangsaku tidak mudah hancur, tidak mudah goyah apabila pangkal itu terus dipegang, terus dijadikan sandaran untuk menjadi manusia yang manusia. Fikirku, kalaulah aku ada kuasa sakti, akan kusihir buah tomato supaya akan terus kekal berpangkal hijau. Biar ia hancur lumat menjadi tanah bersama. Apakan daya, darahku merah seperti manusia biasa.

Langkah ke stesen aku teruskan. Aku berjalan dalam tekad dan senyum. Dalam sanubariku tertanam janji, yang aku akan berusaha menjadi insan berguna demi membangun agama, bangsa dan negara yang aku cinta meski aku hanya berjalan kaki ke pasar membeli ikan dan mentafsir-tafsir tomato.

8 comments:

Anonymous said...

cerpen yang baik...cerpen ni banyak menyindir namun secara lembut...tahniah.teruskan usaha...semoga menjadi penulis yang berguna di masa hadapan...

-pembaca setia blog anda...

Yusuf Nur said...

terima kasih.
semoga kita terus mencintai agama, bangsa dan tanah ini.

Ampuan Awang said...

Memang berserabut... Cukup serabut... Taruskan saja...

Yusuf Nur said...

haha..i2 sajak yang tersimpan abg ampuan awang..
belum mahu dimasukkan.

Anonymous said...

bagus2 susunan cite di olah ngn cukup baik n menarik..truskan usaha..pasti berjaya menjadi penulis yg baik..tahniah d ucapkan syabas..

bijik kemerahan said...

jadilah ikan otek macam c yusup...biar makan taik asal free.. jgn macam ikan pari..nanti dada tecucuk klu berenang atasnya..ingat tu kawan2 jadilah ikan otek macam c yusup..bagus...macam ikan otek ..low profile...biar di hina..di caci maki..dia senyum2 misai sejak...sebab telinganya rosak..org tawau cakap "batolek "....

Ampuan Awang said...

Menarik cerita ani sebenarnya tapi... tapi apa aa...? teruskan saja,aku langsung x pst apa2 cerita

Anonymous said...

bestla cerpen ni...

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Aku Tersenyum

Biarkan Aku Tersenyum