Wednesday, April 29, 2009 | By: Yusuf Nur

Bohjan: Jangan Pilih Jalan Songsang











Matkurus: Satu filem yang mempesonakan. Lakonan mantap, grafik cantik, elemen kasih sayang yang nampak reallah Bang.

Abg Mu, Nasrul: Tak taupun ada filem ni. Best ke?

Matbuaya: Best sangat. Banyak awek-awek cantik kat dalam tu. Banyak belajar cara-cara mengurat. Saya juga dapat memperbaiki taktik mendapatkan perempuan untuk dirosakkan.

Begitulah antara komen orang awam terhadap filem terbaru Bohjan (Jangan Pilih Jalan Songsang) arahan Shamsila; pengarah muda yang berbakat besar. Filem ini adalah di bawah produksi Serkup Production Sdn Bhd. Sebelum bercerita panjang, molek kiranya jika dilihat sinopsis cerita yang menggegar di pawagam ini.

Sinopsis:
Filem ini mengisahkan tentang dua orang Bohjan yang meniti hidup di Kuala Lumpur yang penuh dengan kebusukan manusia. Cerita bermula apabila watak utama Tahir telah diliwat oleh bapanya yang bersifat binatang setelah mabuk oleh "montaku'"yang dibeli dari kedai-kedai yang secara terbuka menjualnya. Tahir telah melarikan diri dari rumah dan terjatuh cinta dengan seorang Minah rempit bernama Aza. Namun cinta mereka dinodai Aza yang curang dengan meniduri seorang Bohjan lain, Apek. Tahir yang kecewa dengan hidupnya cuba membunuh diri. Sebelum sempat dia membunuh diri, dia bertemu seorang Minah rempit lain bernama Maya. Terharu dengan nasib Tahir, Maya bersetuju untuk membunuh diri bersama-sama dengannya. Kisah dalam filem ini berakhir setelah Tahir dan Maya mati membunuh diri.

Ulasan:
Secara keseluruhan, filem ini memaparkan realiti dalam masyarakat (seperti yang diwar-warkan oleh pengarahnya Shamsila)dan dipenuhi dengan unsur-unsur mengejutkan yang boleh membuat penonton sesak nafas kerana terlalu merokok. Paparan watak dan babak dalam filem ini pula kelihatan sangat nakal namun memberi unsur pengajaran terutama untuk Minah-minah rempit dan Bohjan. Menurut pengarah filem ini lagi, beliau cuba memberikan gambaran sebenar masyarakat kepada penonton agar mereka dapat menilainya. Namun begitu, para pengkritik filem menafikan tujuan tersebut dengan mengatakan bahawa filem ini baik kerana mengajar Bohjan dan Minah rempit supaya meniru aksi-aksi di dalam filem ini yang mampu menggegar masyarakat. Dari aspek nilai murni juga, dikatakan bahawa khalayak akan mengalami kesukaran untuk menyerap kemurnian yang disulam secara halus dalam filem ini kerana penonton sendiri kebanyakannya hanya terdiri daripada Bohjan dan Minah rempit yang malas berfikir, agresif dan dungu berdengung. Walaupun begitu, diharap filem-filem sebegini bertambah banyak agar manusia-manusia yang malas berfikir akan terhibur dan mendapat jalan hidup yang sebenar.

P/S: Filem ini menang anugerah pelakon Bohjan terbaik.
hahahahahahahahaha.

3 comments:

Anonymous said...

betul, aku xsokong filem ni. mat rempit yg dl tu pun, real2 bah di buat,
astaghfirllah, ko tau.
waktu melodi, pengarahnya tu ckp, pasal dosa. konon bedosa besar lah bla..bla...
tp, dia becakap tu, xtgok dirinya. betindik sana sini, pakai rantai.
aku sekadar luah perasaan jak. hehe. sedih wey//

Yusuf Nur said...

baru2 ni shamsila buat kenyataan kat akhbar, dia tak nak xploitasi bohjan kunun.uhu.

addly said...

teruknya ending..

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Aku Tersenyum

Biarkan Aku Tersenyum