Thursday, October 23, 2008 | By: Yusuf Nur

Cerpen "Aiman Kisah"


“Aiman, bangun Aiman. Jom ikut Abah,” suara Abah kedengaran mengejutkan Aiman.

Pandangan Aiman kabur, Aiman gosok-gosokkan mata. Masih juga kabur. Abah masih lagi gerak-gerakkan Aiman. Aiman menggeliat supaya badan Aiman senang bergerak. Aiman bergerak ke kanan, Aiman bergerak ke kiri. Badan Aiman terasa sedikit segar. Abah masih di tepi katil Aiman. Masih sedikit kabur Aiman lihat wajah Abah. Abah dudukkan Aiman. Aiman senyum.

“Abah, kenapa Abah kejutkan Aiman awal begini?” Aiman tanya Abah. Aiman hairan kerana tidak pernah dikejutkan seawal ini. Selalunya, Aiman dibenarkan tidur lebih lama selepas selesai solat subuh.

“Hari ni, sejarah akan bermula. Abah nak bawa Aiman ke satu tempat yang Aiman mesti tengok,” Jawab Abah. Pendek.

Aiman masih bingung. Aiman bukan faham semua yang Abah cakap. Yang Aiman tahu, Abah nak bawa Aiman jalan. Memang Aiman suka jalan. Terutama dengan kereta buruk Abah. Seronok sangat. Pernah dahulu, Abah bawa Aiman pergi tempat yang ramai orang. Semua orang berkumpul dan tengok ke hadapan. Abah julang Aiman supaya Aiman turut boleh tengok di hadapan. Daripada jauh Aiman tengok ada seseorang bercakap-cakap di atas pentas. Suaranya kuat. Tidak sama caranya dengan orang yang bercakap di masjid seperti setiap kali Abah bawa Aiman semasa hari Jumaat. Di situ, semua orang bersorak bila orang di pentas mengeraskan suaranya. Bergemuruh jantung Aiman. Di masjid, Aiman tenang, Aiman rasa damai tengok orang lain semua senyap dan khusyuk. Orang yang tidur pun ada.

Baju yang dipakai Abah hari itu warna hijau. Kebanyakan orang yang berkumpul pun begitu. Baju mereka hijau. Sesetengahnya biru muda. Ada juga yang pakai baju putih dan lain-lain. Ada gambar orang, ada gambar kapal, ada tulisan yang Aiman tak faham. Aiman tak tahu pun. Tapi Aiman nampak macam lambang Ultraman sahaja. Cantik. Kalau Aiman dapat satu, Aiman suka sangat. Nak tunjuk dengan Umi.

“Hari ini kita mahu parti yang zalim dijatuhkan. Sudah cukup rakyat kita menderita!” Orang di pentas tiba-tiba berteriak.

Aiman terkejut. Mahu gugur jantung Aiman dibuatnya. Aiman tak suka dengan orang di pentas. Selalu buat Aiman terkejut.

“Abah, ‘menderita’ tu apa?” Aiman bertanya. Mahu tahu benar maksudnya.

“Menderita tu, ertinya hidup susah. Makan susah. Tidur susah” Jawab Abah.

“Oo macam tu. ‘Parti’ tu apa Abah? ‘Zalim’ dan ‘dijatuhkan’? Kita nak tolak orang ke Abah?” Panjang kali ini Aiman menyoal. Aiman nak tahu sangat. Ini masa Aiman bertanya, sebab kalau di masjid, Abah larang Aiman bercakap. Berdosa katanya semasa orang di hadapan bercakap, kita bercakap.

“Parti tu, kumpulan. ‘Zalim’ tu jahat dan ‘tolak’ ertinya kita nak orang yang jahat dan sebabkan kita menderita, tak payah jadi pemimpin kita. Kita nak mereka diganti” Abah menerangkan. Aiman mengangguk sahaja. Tanda faham. Walaupun bukan semuanya.

“Tapi Abah, ‘zalim’ tu jahat kan? Tak pernah pun Aiman tengok pemimpin-pemimpin tu pukul orang. Mereka zalim ke Abah?”

“Zalim. Sangat zalim. Aiman tak tahu. Aiman masih kecil. Nanti Aiman dah besar, Aiman fahamlah” Abah menjawab lagi tanpa memandang Aiman. Abah hanya memandang orang di pentas.

“Lagi satu Abah, kita tak susahpun. Aiman pergi sekolah senang, makan senang, tidur senang. Kenapa Abah kata hidup kita susah Abah?” Aiman bertanya lagi. Masih keliru.

“Bukan tu maksud Abah. Nanti Aiman besar, Aiman fahamlah” Abah masih tekun menjawab soalan Aiman. Tapi masih pandang orang di pentas.

Kerana bimbang Ayah marah. Aiman senyap. Tengok ke hadapan. Orang di pentas masih bercakap. Aiman bosan.

“Aiman menungkan apa tu?” suara Umi tiba-tiba menyentak gegendang telinga Aiman. Mengejutkan lamunan Aiman tadi.

Gayung di tangan Aiman terjatuh. Terkejut Aiman dengan kemunculan Umi secara tiba-tiba.

“Tak ada apa-apa Umi. Aiman nak mandi ni” Aiman tersenyum menjawab.

Perlahan-lahan Aiman menolak pintu. Bising bunyinya. Aiman masuk ke dalam dan menutup semula pintu. Aiman buka paip. Air keruh mengalir. Aiman tunggu sekejap. Akhirnya air jernih yang keluar. Tubuh Aiman dingin dek sapaan air pagi. Nikmatnya hidup. Fikiran Aiman menerawang. Aiman teringat dengan budak sebaya Aiman yang Aiman tengok di televisyen. Di Afrika kata Abah. Mereka kurus, tak terurus. Aiman syukur, sekarang Aiman dapat nikmati kedamaian. Tak ada perang, tak ada kelaparan. Selepas mandi, Umi mesti sediakan sarapan.

“Aiman, Aiman dah bersiap ke belum?” suara Umi kedengaran memanggil Aiman. Aiman berlari-lari ke arah suara Umi.

“Dah Umi, Abah dah jalan ke Mi?” Aiman menyoal meski Aiman tahu Abah masih menunggu Aiman di hadapan pagar rumah.

Kereta buruk Abah kelihatan megah pagi-pagi begini. Aiman suka dengan kereta buruk Abah. Kereta itu tak bergerak laju. Perlahan sahaja. Aiman selesa dan rasa selamat. Abah hanya melihat Aiman dari tingkap. Tangan Abah melambai. Minta Aiman mempercepatkan pergerakan. Aiman kelam-kabut memasang stokin. Umi hanya senyum tengok Aiman. Umi pernah kata dahulu, Aiman sama macam Umi masa kecil. Umi selalu kelam-kabut. Macam Aiman sekarang. Abahpun begitu. Kelam-kabut dalam semua hal. Aiman senyum dalam hati. Abah memang begitu. Abah kata, orang Melayu memang begitu.

Aiman menghampiri kereta, Aiman buka pintu kereta dan ternampak baju Abah.

“Ba, Ba, Alif, Sin” Aiman menyebut tulisan jawi yang tertulis di baju Abah. Baju Abah warna kuning. Tulisannya hitam.

“Apa bunyinya Abah?” Aiman bertanya kerana Aiman tak tahu nak baca. Di sekolah, Aiman belajar bahasa Inggeris, Aiman tak diajar tentang huruf jawi. Huruf jawi Aiman kenal sebab Aiman mengaji kat masjid. Tapi itu ada baris. Ini tak ada.

“Aiman ni, banyak tanya pula. Aiman pasang tali keledar tu.” Abah mengarah. Sedikit serius.

“Baik Abah” Aiman patuh. Hormat dengan Abah.

Kereta buruk Abah perlahan-lahan menyusuri jalan kecil di hadapan rumah. Selepas itu masuk ke jalan yang lebih besar. Aiman kagum tengok kemajuan. Aiman tak faham bagaimana orang bekerja buat semua benda dari batu, dari besi. Aiman pelik. Kereta buruk Abah pun begitu. Abah kata, kereta Abah buatan Malaysia. Namanya Proton Saga. Orang Malaysia yang buat. Aiman tumpang bangga juga. Aiman bangga orang Malaysia pandai-pandai. Tapi Abah pernah kata. Kereta Abah tak keras macam kereta Pak Mat. Kereta jiran. Kereta Pak Mat kereta import. Aiman tak suka Abah cakap begitu. Aiman sedih. Abah kata kereta Malaysia tak ada kualiti. Tapi Aiman hairan, Abah beli juga.

“Eeeeeik!”

Tiba-tiba sahaja Abah menekan brek kereta. Aiman tidak terlempar kerana menggunakan tali keledar. Rupa-rupanya ada motorsikal memotong kereta kami secara tiba-tiba. Abah menyumpah penunggang motor.

“Bodoh! Tak sekolah ke? Susah sangat ke ikut peraturan?” Abah berkata-kata keras.

“Orang tu bodoh ke Abah?” Aiman bertanya. Hairan Abah memerihalkan penunggang motor itu ‘bodoh’.

“Ya Aiman. Itulah orang bodoh. Aiman ingat lagi? Orang yang bawa motor dalam filem Remp-it? Begitulah Abah maksudkan. Orang yang tak sayang nyawa. Sanggup gadai nyawa dengan motor murah. Memang bodoh. Betul tak Aiman?”

“Betul. Betul Abah. Aiman pun tak suka. Orang naik motor nak bawa jalan-jalan. Tapi mereka buat macam Superman pula. Pelik Aiman tengok Abah” Aiman tak mahu jadi bodoh begitu. Tambah Aiman dalam hati.

Abah pandu kereta terus. Dari satu lorong ke satu lorong yang lain. Abah letak kereta di belakang satu bangunan. Abah pimpin tangan Aiman menuju satu kawasan lapang. Di situ Aiman tengok banyak orang pakai baju yang sama dengan Abah. Warna kuning. Aimanpun sebenarnya pakai baju kuning. Abah yang suruh. Aiman senyum pandang baju Aiman sendiri. Lucu. Orang Melayu lain guna tulisan jawi di baju hari itu. Aiman pula tulisan Batman. Yang tahu nak cakap Inggeris sahaja. Macam Cikgu Sally. Tapi muka Batman dan Cikgu Sally tak sama. Batman matanya biru, Cikgu Sally bermata sepet. Batman tinggal di tempat orang putih, Cikgu Sally pula orang Malaysia. Memang berbeza. Yang mereka sama, dua-dua tak tahu cakap Melayu. Aiman lebarkan senyuman. Terusik dengan kata-kata hati Aiman sendiri.



Abah bercerita dengan beberapa orang di situ. Aiman diam. Memerhati dari tepi.

“Jam berapa nak mula ni?” tiba-tiba sahaja Abah berkata pada rakan-rakan Abah.

“Sabar, tak lama lagi kita gerak” seorang tua yang berkopiah putih tiba-tiba bersuara.

Orang pula semakin ramai. Aiman tak selesa. Hampir semua orang pakai baju kuning. Keadaan semakin sesak. Perlahan-lahan, orang bergerak ikut jalan besar. Ramai-ramai teriak.

“Kami mahu kejujuran, kembalikan hak rakyat!”

Aiman bingung. Aiman tanya Abah.

“Abah, apa hak kita yang dirampas Abah?”

“Banyak Aiman, kita dah tak boleh bercakap sekarang Aiman. Kita ditangkap kalau banyak cakap” Abah kuatkan suara di tengah khalayak supaya Aiman dengar.

“Cikgu Aiman yang banyak cakap kat kelas, tak ditangkap pun Abah”

“Cikgu Aiman tu, cakap pasal ilmu, tulah tidak ditangkap” suara Abah masih kuat.

“Jadi orang yang ditangkap tu, tak berilmulah Abah?”

Abah diam. Abah merenung jauh-jauh.

“Halim, kenapa senyap? Tolonglah bersorak”seseorang tiba-tiba menyapa dari belakang.

“Yalah. Hapuskan ketidak adilan!” Abah berteriak, membantu teriakan yang lain.

Aiman senyum sendiri. Aiman seronok tengok Abah bersemangat.
Selepas beberapa ketika menunggu, tiba-tiba sahaja Abah tarik Aiman.

“Aiman, mari dekat dengan Abah. Kita dah nak bergerak cepat-cepat”.

Aiman diam. Menurut sahaja kemahuan Abah. Abah pegang tangan Aiman. Dari jauh Aiman dengar bunyi yang kuat. Semakin lama semakin hampir. Aiman tengok dari celah-celah orang. Ada van hitam yang besar. Semua orang bersorak. Mengejek-ngejek Aiman lihat. Secara tiba-tiba, van sembur air warna kuning. Abah, Aiman, dan semua di situ habis basah-kuyup. Mata Aiman pedih. Air kuning memedihkan mata Aiman. Aiman menangis. Air kuning yang disembur busuk. Aiman tak tahan. Aiman pening. Aiman hampir rebah tapi tiba-tiba Abah dukung Aiman. Pandangan Aiman hitam. Gelap.

“Aiman, Aiman bangun”

Aiman buka mata. Badan Aiman berat, mata Aiman tak mahu terbuka. Otot Aiman lenguh.

“Aiman, bangun. Dah petang ni” suara Umi mengejutkan Aiman. Aiman masih senyap.

“Aiman bangunlah, Aiman pengsan dari semalam” Abah tiba-tiba muncul dari belakang Umi. Aiman nampak mata Abah lebam. Aiman kasihan kat Abah. Lebam itu besar.

“Abah, kenapa mata Abah lebam?”

“Abah terjatuh Aiman” pendek Abah jawab.

Abah terus berlalu pergi. Mungkin ke dapur.

“Mata Abah lebam dipukul orang Aiman. Aiman jangan tanya Abah lagi. Nanti Abah tersinggung.” Umi berbisik di telinga Aiman.

Aiman mengangguk, tanda setuju dengan nasihat Umi. Aiman sayang Umi sebab Umi pandai jaga hati Aiman dan Abah.

Aiman gerak-gerakkan badan, Aiman bangun dari katil. Umi senyum pada Aiman. Aiman bergerak keluar dan melambai pada Umi. Aiman duduk dan buka TV di ruang tamu. Berita Utama sedang ditayangkan. Aiman tengok ada kebakaran, pembunuhan, dan ada banyak cerita lain. Aiman bukan faham semuanya.

“Aiman, jangan suka sangat tengok berita TV orang putih tu. Banyak yang tak betul. Kalau Aiman nak, tengok berita sukan. Tu je yang betul” Abah tiba-tiba menyapa dari belakang. Sedikit ketawa Aiman lihat.

Aiman senyum pada Abah.

“Abah ni, kenapa Abah cakap macam tu?”

“Hehehe. Tak ada apa-apa, Abah bergurau je”

“Betulkah Abah gurau Bah?”

“Betullah. Cuma jangan percaya sangat dengan berita tu, baik Aiman tengok Sin Chan, Sin Chan tak menipu, dia akan cakap semua benda yang dia nak. Tak takut dengan siapa-siapapun. Tapi Aiman jangan nakal macam Sin Chan ya.” Abah mencuit perut Aiman.

“Eh. Eh. Abah ni.” Aiman mengelak. Aiman pura-pura nak gigit lengan Abah.

“Aiman nakal” Abah cubit pipi Aiman sebelum berlalu pergi.

Abah lambai Aiman setelah selesai memakai kasut. Dari celah-celah pintu, Aiman tengok kereta buruk Abah perlahan-lahan bergerak. Tak sedar, Aiman tiba-tiba terkenang semasa Abah bawa Aiman jalan-jalan dengan kereta buruk yang sama di Dataran Merdeka dahulu. Abah beritahu Aiman, Dataran Merdeka simpan banyak sejarah negara. Setiap tahun sambutan kemerdekaan akan diadakan di situ kata Abah. Tapi Aiman hairan, Aiman tengok banyak motorsikal di tepi-tepi jalan. Di atas motorsikal ada abang-abang dan kakak-kakak. Berpasang-pasangan.

“Abah, abang-abang dan kakak-kakak tu buat apa Bah?”

“Aiman jangan tengok, tu orang tak senonoh” tinggi sedikit suara Abah.

“Macam filem Hindustanlah Abah”Aiman memancing ketawa Abah.

Abah diam. Kemudian menguntumkan sedikit senyum untuk Aiman.

“Hindustan Aiman kata? Macam orang di hutan adalah” Abah ketawa selepas selesai berkata-kata.

“Berdosa tak buat macam tu Abah?”

“Berdosa Aiman. Comfirm berdosa kalau belum berkahwin” Abah senyum lagi.

Aiman terus memandang gelagat kakak dan abang sebangsa Aiman. Semakin lama, semakin jauh kereta Abah membawa Aiman dan Abah meninggalkan Dataran Merdeka. Hati Aiman sedikit tenang selepas tidak lagi melihat kelibat orang hutan tadi. Sedih Aiman tengok mereka jadi seperti itu. Aiman sangka orang putih sahaja yang suka buat tak senonoh. Bangsa Aiman pun begitu rupanya. Sudah tak malu berbuat salah.

“Aiman, Aiman ni kuat sangat berkhayal” tiba-tiba sahaja Umi memegang bahu Aiman dari belakang.

Lamunan Aiman berlalu bersama angin malam, sedar tak sedar, rupanya Aiman sudah duduk beberapa jam di hadapan televisyen. Aiman senyum pada Umi. Aiman malu sebab suka berkhayal meski sebenarnya Aiman hanya mengingati perkara lalu.

“Umi, kenapa orang yang berbuat dosa, selalu tidak berasa bersalah?”

“Maksud Aiman?”

“Aiman teringat kakak-kakak dan abang-abang di Dataran Merdeka, buat perkara tak senonoh macam orang putih”

“Oo, macam tu. Kalau Aiman nak tahu, perkara yang salah, kalau buat banyak kali, takkan rasa bersalah. Lupa pada pahala dan dosa. Aiman jangan jadi macam tu ya. Aiman anak Umi dan Abah yang baik dan bijak” Ujar Umi panjang lebar.

“Ha’a Umi, Aiman tak mahu jadi macam tu. Aiman nak jadi anak yang baik untuk Umi dan Abah”

“Ok dulu Aiman. Aiman pergi tidur dahulu, esok pagi nak ke sekolah” Umi memberi arahan dengan lembut pada Aiman.

“Baik Umi”

Aiman bingkas bangun dan mengemas sofa ruang tamu yang Aiman selerakkan tadi. Umi menutup suis televisyen sebelum membimbing Aiman ke bilik.

“Selamat malam Umi” Aiman salam sebelum mencium tangan Umi.

“Jangan lupa baca doa sebelum tidur ya Aiman”

“Ya Umi”

Umi kemudian mematikan suis lampu sebelum menutup pintu. Bilik Aiman gelap. Mata Aiman pula terasa berat. Aiman menutup mata perlahan-lahan. Aiman berasa sangat tenang.

“Kriiiiiiing”

Bunyi jam loceng yang Abah belikan mengejutkan Aiman kali ini. Aiman bangun dengan pantas. Aiman bersemangat sungguh. Aiman pun tak tahu kenapa. Aiman menuju ke bilik air untuk mengambil wudhuk. Selepas itu, Aiman tunggu Abah di depan pintu rumah. Abah bangun lebih awal tadi. Setelah Abah muncul, Aiman bergerak seiringan dengan Abah menuju ke masjid berhampiran rumah. Setibanya di masjid, Abah terus ke hadapan memperbetulkan pembesar suara sebelum mengalunkan azan. Aiman suka dengar azan. Hati Aiman tenang.

Setelah beberapa ketika, hadir tiga orang selain Aiman dan Abah di dalam masjid. Setiap hari memang itu sahaja orang yang pergi ke masjid. Kecuali semasa solat Jumaat. Penduduk di kawasan sekitar lain mungkin sibuk, fikir Aiman. Pak Husin, imam masjid kata Abah, menuju ke hadapan. Setelah itu, solat dimulakan. Aiman senyap. Abah kata semasa solat, Aiman mesti diam dan khusyuk. Aiman akur walau tak berapa faham.

Seusai bersolat, Aiman berlari-lari pulang ke rumah. Aiman berkemas hendak ke sekolah. Aiman masukkan buku ke dalam beg. Tidak sengaja, Aiman terpandang pada buku Matematik. Semua dalam bahasa Inggeris. Aiman terkenangkan kawan Aiman, Haziq. Haziq bukan tak pandai. Haziq selalu dapat markah penuh dalam Bahasa Malaysia. Tapi Haziq selalu gagal dalam Matematik. Aiman hairan. Haziq pernah kata, ayah Haziq dah tak ada. Hanya ibu sahaja yang menjaganya. Mereka juga tidak mampu untuk membeli buku tambahan Matematik. Aiman kasihan dengan Haziq. Aiman tahu Haziq bijak nombor, cuma tidak tahu berbahasa Inggeris.

Aiman pasang kasut Aiman kemudian mengikat kemas talinya. Bas sekolah Aiman sudah menunggu di jalan kecil berhadapan rumah. Aiman berlari-lari. Bimbang tertinggal. Beberapa minit di dalam bas sekolah. Aiman tiba di sekolah. Pagi itu perhimpunan dijalankan.

“Hamid Thariq dan Saiful Fazir, ke hadapan sekarang” Guru Besar tiba-tiba menyebut dua nama.

“Ini contoh buat pelajar yang lain. Kedua-dua orang ini adalah pelajar yang kita tangkap kerana merokok dan ponteng sekolah Jumaat lalu” suara Guru Besar tegas berkumandang.

Aiman hanya diam. Dada Aiman berdebar. Aiman yang melaporkan kepada Cikgu Ramli, guru disiplin sekolah setelah melihat mereka di tepi bandar ketika mahu ke sekolah Jumaat lalu. Kerana hal itu, mereka berdua tertangkap. Aiman cukup pasti, kedua mereka tahu Aiman yang melaporkan kepada Cikgu Ramli tentang mereka.

Hari itu, Aiman tak tenang belajar. Fikiran Aiman terganggu kerana hal Hamid dan Saiful tadi. Sebaik sahaja loceng rehat berbunyi, Aiman terus bergerak ke tandas. Seperti juga selalu Aiman lakukan. Aiman buka pintu utama bilik air dengan laju. Aiman bimbang sesuatu yang tak baik berlaku. Belum sempat Aiman membuka pintu sepenuhnya.

“Buk!”

Sesuatu hinggap di muka Aiman. Mata Aiman berpinar. Aiman pening.

“Bodoh, dasar budak pengampu Cikgu!”

Serentak dengan itu, Aiman terasa sesuatu yang keras pula menimpa kepala Aiman. Aiman sempat melihat Saiful memegangnya. Saiful ketawa dengan kuat. Hamid di sisinya juga begitu.

“Engkau tak tahu kah bapa aku siapa? Bapa aku YB. Tahu?” Hamid pula berkata-kata.

Aiman sudah tidak tahan, kepala Aiman sakit. Terasa cecair suam mengalir di kepala Aiman. Mata Aiman kabur. Semakin lama semakin kabur. Akhirnya gelap.

Saat Aiman membuka mata Aiman lihat Abah, Umi, Guru Besar dan Cikgu Ramli ada di sisi Aiman. Setelah menenangkan diri, Aiman diberitahu bahawa Hamid dan Saiful telah menyerang Aiman. Namun begitu, mereka tidak dapat dikenakan tindakan. Guru Besar menerangkan, ayah Hamid dan Saiful orang yang cukup berpengaruh. Abah pula menjelaskan yang Aiman akan dipindahkan ke sekolah lain. Aiman diam. Aiman patuh. Aiman tahu dunia memang begini. Dalam hati Aiman berbisik. Biar semua yang benar terpampang di akhirat sana. Jiwa Aiman senyum sendiri. Aiman pasti pada kata-kata Ustaz, di akhirat semua akan menjadi jelas.

3 comments:

Wan Nor Azriq said...

Salam saudara yusuf,

Terima kasih kerana melawat blog saya.

Saya selalu gembira apabila dapat berkenalan dengan penulis baru.Saya sendiri pun bukanlah lagi veteran dalam lapangan ini.Hanya ingin berkongsi ilmu dan pengalaman dengan rakan-rakan penulis.

Sewaktu saya membaca cerpen ini saya dapat melihat keserasian saudara dengan isu-isu yang cuba dibincangkan,terutama sekali isu politik.Saya suka sudut pandangan yang dipilih iaitu watak budak kecil.Ia memberi dimensi manusia yang masih suci pemikiran dan hatinya.

Daripada cara saudara menulis saya dapat katakan bahawa saudara memang boleh menulis.Ada naluri seorang pencerita dalam diri saudara.Bakat? Itu masih terlalu awal untuk saya nilai.

Dalam sebuah cerpen,naluri untuk bercerita itu mesti ada hadnya.Seorang cerpenis mesti memastikan dia memadatkan tema,watak,dan latar yang ingin dilukiskan.Dalam cerpen ini,saudara perlu padatkan skop penceritaan kerana saya lihat saudara ingin bercerita tentang banyak isu dalam satu masa.

Sekali lagi terima kasih kerana melawat blog saya dan salam berkenalan.

mcmxc said...

cikgu...
saya betul2 tertarik ngan cerpen nie...
:( touching....

Yusuf Nur said...

cerita ini sebenarnya masih keliru..hehehe

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Takdir Bernyanyi

Biarkan Aku Tersenyum

Biarkan Aku Tersenyum